
ALPHEN AAN DEN RIJN - In de afgelopen maand is het consumentenvertrouwen opnieuw gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is het consumentenvertrouwen nooit eerder in twee maanden zo sterk afgenomen.
Het dalende consumentenvertrouwen heeft invloed op het bestedingspatroon van consumenten en is in zakelijk Nederland dan ook dagelijks onderwerp van gesprek. Zo ook binnen de reisbranche. De algemene tendens is, dat consumenten terughoudend zijn met het boeken van hun vakantie. Net als tijdens de kredietcrisis in 2009 blijkt dat consumenten in financieel onzekere tijden echter niet willen tornen aan de vakantie op zich, maar wel heel bewust kijken naar het vakantiebudget.
De daling van het consumentenvertrouwen komt vooral omdat consumenten negatief zijn over het huidige economische klimaat. Het vertrouwen in de eigen financiële situatie is ook enigszinsafgenomen, maar een stuk minder. Omdat veel mensen verwachten dat de algemene economische crisis op termijn zijn weerslag zal hebben op het eigen bestedingspatroon, houden veel mensen hun hand op de knip en wordt- zo constateert het GfK - door consumenten extra scherp op aanbiedingen gelet.
Dit aspect, tezamen met het feit dat in Nederland de consument niet graag zijn of haar vakantie opzij zet, biedtkansen voor reisorganisaties die goedkope reizen aanbieden. Zij kunnen mogelijk profiteren van de huidige ontwikkelingen.
© Nationale Recreatiegids