Logo_stroetenslagh

‘Overijssel maakt werk van gastvrijheid en vrije tijd’. Op 22 juni besprak de Provinciale Statencommissie Economie dit ambitieuze  investeringsvoorstel. Het voorstel richt zich  op de verdere verbetering van de vrijetijdssector in Overijssel.  Veel aandacht is er voor het aantrekken van internationale gasten. De plannen betekenen een belangrijke impuls voor de regionale economie en de werkgelegenheid.

Metrolijnen
Belangrijke aandachtspunten in het investeringsprogramma zijn de  plannen voor drie zogenaamde ‘metrolijnen’. Deze hebben tot doel om  meer internationale gasten naar Overijssel te halen. Die ontwikkeling gebeurt in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Focus ligt op  de thema’s  ‘Hanze’,  ‘Water’ en ‘Greenline - Castles and countryhomes’. De marketing van de vijf toeristische A-merken in Overijssel (Salland, Vechtdal, Twente, IJsseldelta en WaterReijk) en de Hanzesteden wordt op deze strategie afgestemd.

Meer internationale bezoekers
De ondernemers in de vrijetijdssector in Overijssel(vaak familiebedrijven en goed  voor 32.870 banen) speelden een cruciale rol bij de totstandkoming van het investeringsvoorstel. Brancheorganisaties, overheden, natuur- en marketingorganisaties, onderwijs en onderzoekinstellingen hebben elkaar gevonden op het gemeenschappelijke thema van de vrijetijdseconomie. Met elkaar maken wij Overijssel interessant voor (internationale) bezoekers. De samenwerking leidde in maart 2016 tot het programma ‘Overijssel maakt werk van gastvrijheid en vrije tijd 2016 – 2020’. Voor de uitvoering van dit programma is 40 miljoen euro nodig, geld dat bijeengebracht moet worden door ondernemers uit de sector, het Rijk, provincie en gemeenten en Europa. Van de provincie Overijssel wordt een  participatie van 10 miljoen gevraagd.

Op 6 juli beslissen Provinciale Staten van Overijssel over het investeringsvoorstel.
Lees het voorstel hier terug.