
APELDOORN - Eén van de belangrijkste reistrends voor 2012 is de rustige en natuurlijke vakantie, maar dan wel van alle gemakken voorzien. Een echtebeleving is daarbij heel belangrijk: de consument wil volgend jaar ‘rijker’ terugkeren van zijn of haar reis. Vanwege een druk bestaan, is vrije tijd een schaars goed geworden en hangt er veel af van de vijf weken vakantie die de meeste Nederlanders per jaar kunnen opnemen. Reisorganisatie Explore Tanzania voorspelt deze en drie andere reistrends, op basis van uitvoerig brononderzoek.
Trend 1: Back to basic, maar met comfort
Uithet onderzoek is gebleken dat consumenten voor hun vakantie meer dan ooit op zoek zijn naar rust en ontspanning. Marjolijn Duller-Pronk, eigenaresse van Explore Tanzania, ervaart dit dagelijks: “Ondanks een steeds bewustere houding van de consument ten aanzien van milieu- en natuurbehoud, zijn reizigers wel gehecht aan kwaliteit, comfort en luxe.Doordat zij steeds meer werken, zijn de eisen aan vrije tijd hoger geworden. Deze schaarse beschikbare vrije tijd moet zo optimaal mogelijkbenut worden.” De reisorganisatie, gespecialiseerd in (safari-)reizen op maat, merkt dit aan de toenemende vraag naar overnachtingen in hun eigen Green Camp, waar men kan genieten van de ongerepte natuur, maar ook van het comfort van een safaritent voorzien van een opgemaakt bed met fijn linnen.
Trend 2: Beleving in plaats van oppervlakkigheid
“Eenoppervlakkige vakantiebeleving is voor veel mensen niet meer voldoende,” aldus Duller-Pronk. Meer diepgaande, verrijkende belevenissen waarbij aspecten als educatie, zingeving en authenticiteit belangrijk zijn, winnen terrein. De consument wil het gevoel hebben ‘rijker’ terug te keren naar huis. Door de digitalisering is het steedsbeter mogelijk om een reis op basis van eigen voorkeuren samen te stellen. Duller-Pronk: “Juist door deze trend merken wij meer vraag naarpersoonlijke aandacht en maatwerk.”
Trend 3: Toekomst van het verantwoorde reizen
Duurzaamreizen, ofwel reizen met oog voor de natuur en de lokale bevolking, wordt steeds normaler. ‘Groen doen’ lijkt te veranderen van een hype in een trend. Er worden steeds meer standaarden ontwikkeld, zoals eco-labels. Daarnaast gaan ook grotere reisorganisaties duurzame reizen aanbieden, waardoor deze steeds bereikbaarder worden voor de massa. Duller-Pronk voorspelt dat consumenten zich kritischer zullen gaan opstellen tegenover eco-labels. “Ze zullen willen weten wie de controle op dit soort labels uitvoert.” Daarnaast zal kritischer gekeken worden naar de rol van de lokale bevolking. Duller Pronk: “Vaak zie ik dat ondernemers medewerkers uit buurlanden of grotere steden aannemen. Die werknemers zijn ervaren of hebben een goede opleiding. De dorpsbewoners zijn ondertussen arm en werkloos. Daarom werkt Explore Tanzania het liefst samen met organisaties die energie stoppen in het opleiden van delokale bevolking.”
Trend 4: Op reis met de hele familie
Eenandere belangrijke ontwikkeling is dat mensen steeds meer werken en dusminder vrije tijd hebben. Hierdoor wordt ‘quality time’, onder meer metfamilie, belangrijker. ‘Multi-generational travel’ is één van de belangrijkste trends voor de komende tijd. Tanzania is de afgelopen jaren gegroeid als familiebestemming. In de schoolvakanties biedt Explore Tanzania familie-safari’s aan, waarbij een combinatie wordt gemaakt van rustige safari’s, kindvriendelijke accommodaties en culturele ervaringen.
© Nationale Recreatiegids