Logo_motorjachten_watertoerisme

Het basistoervaartnet verbindt vaargebieden in alle provincies met elkaar en ontsluit en verbindt stad en land vanaf het water. In de afgelopen twintig jaar is ruim 500 miljoen euro geïnvesteerd in het ontwikkelen en knelpuntenvrij maken van het landelijke basistoervaartnet. Een deel van het netwerk is bevaarbaar voor zeilboten met een vaste mast van maximaal 30 meter hoog. Op woensdag 16 november 2016 heeft de provincie Noord-Holland samen met de andere provincies en minister Schultz de zogenoemde Basisvisie Recreatietoervaart 2015-2020 ondertekend. De Basisvisie beschrijft de trends en ontwikkelingen op het gebied van waterrecreatie, legt een gezamenlijk toekomstvisie voor waterrecreatie in 2025 neer, en bevat het landelijke basisrecreatietoervaartnet (BRTN-netwerk) dat per provincie wordt toegelicht.

Het landelijke basisrecreatietoervaartnet omvat zo’n 4400 km aan vaarwegen, exclusief vaargeulen buitengaats en vaarroutes door plassen, meren en grote wateren. 60% van het netwerk is in beheer van de provincies, 40% wordt beheerd door Rijkswaterstaat.

Meerwaarde basistoervaartnet
Het landelijke basistoervaartnet is de blauwe ruggengraat van de watersporteconomie. De omzet van de waterrecreatie is jaarlijks zo’n 4,5 miljard. Er zijn zo’n 2,5 miljoen actieve watersporters die met circa 500,000 vaartuigen in alle soorten en maten gebruik maken van het vaarwater. Met de bestuurlijke afspraken en de Basisvisie is geborgd dat de vaarwegen die deel uitmaken van het basistoervaartnet volgens de afgesproken BRTN classificatie worden beheerd en/of ontwikkeld.
Gedeputeerde Cees Loggen: “Het basistoervaartnet en het gebruik daarvan is niet alleen van belang voor de (regionale) economie, het draagt ook bij aan de ruimtelijke kwaliteit, beleving van cultuurhistorie en natuur, een aantrekkelijk woon- en vesitgingsklimaat, woonkwaliteit, waterbewustzijn en gezondheid.”

Bestuurlijke afspraken en de Basisvisie
Decentralisatie en nieuwe wetgeving, bijvoorbeeld de Waterwet en de Omgevingswet, vragen om een nieuw kader en afspraken over verantwoordelijkheden en rollen van overheden betrokken bij beleid en beheer van het landelijke basistoervaartnet. In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) van het Rijk wordt de Basisvisie en de classificatie van de BRTN vaarwegen als uitgangspunt genoemd om afspraken te maken tussen Rijk en medeoverheden. De bestuurlijke afspraken en de Basisvisie bieden tot 2020 een kader waarmee provincies in samenwerking met elkaar, het Rijk, andere overheden en de waterrecreatiesector op samenhangende wijze invulling geven aan het beheer en de verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk en bevaarbaar landelijk basisrecreatietoervaartnet.