Normal_3824

ROTTERDAM - Vanaf februari daalt een speels, associatief, ogenschijnlijk ongeordend miniatuur universum neer in het hart van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Evelyne Janssen installeert in de vier kamers van het klaverblad haar objecten. "Een extreem geval van poppenhuis en ‘an extreme case of Dollhouse', wat samen Pophouse wordt", aldus Janssen.

In de kamers van het klaverblad en in de nabij gelegen bezemkast is een keuze van objecten en tekeningen van Evelyne Janssen (1956) te zien. In de bezemkast is een zogenaamde ‘uitblaasruimte' gecreëerd. Een van de kamers is een ruimte voor ontmoeting en in een andere kamer is een film in de ensembles verwerkt.

Van huisaltaar tot huiskamer
Met haar objecten creëert Evelyne Janssen steeds een nieuwe wereld. De bezemkast is omgebouwd tot een soort huisaltaar, met een geluidsopname en een foto van haar vader Pierre Janssen (1926-2007). Hij is voor velen bekend als presentator van het kunstprogramma ‘Kunstgrepen' in de beginjaren van de Nederlandse televisie.

Zij noemt dit de ‘uitblaasruimte', naar citaat van haar vader. Hij bedoelde hiermee de koffiekamer in het Gemeentemuseum Arnhem, waar hij directeur was. In de kamer ‘The Real Life of Design' staan onder meer bankjes uit de collectie van haar ouders.

‘De avonduren van Streep'(1999-2007) en ‘Ziep de Film' (2007-2012) zijn geprojecteerd op de muur. Een andere kamer, ‘Being in the Beanery' (vrij naar Kienholz), is volgehangen met kleine werken die luchtig lijken, maar herinneringen zijn aan overleden dierbaren.

Verzameling werelden
Evelyne Janssen woont en werkt in Rotterdam. Sinds haar jeugd verzamelde zij onder meer speelgoed. Met deze en andere objecten verbeeldt zij de realiteit in miniatuur. Janssen ziet haar kunstenaarspraktijk als: "..een kijkspel voor oud en jong en een groot autobiografisch verslag van mijn dag en dagen."

© Nationale Recreatiegids