
ROTTERDAM (Novum) - De directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPO) en het Gergiev Festival heeft woensdag de Rotterdam Marketing Award gekregen. Hans Waege werd gekozen omdat hij volgens een vakjury 'in de afgelopen drie jaar zowel het orkest als het merk Rotterdam heeft uitgedragen tot ver over de grenzen'.
De Belg Waege benadrukt al geruime tijd de internationale potentie van het Rotterdamse orkest en festival. Het RPO maakt zich op voor vijf concerten die het dit jaar in Oostenrijk geeft. Volgend seizoen reist het orkest af naar Azië voor twintig concerten.
Het Gergiev Festival trok afgelopen jaar ruim twintigduizend bezoekers. Het werd door het Britse muziektijdschrift Gramophone uitgeroepen tot een van de beste muziekevenementen ter wereld.
Hans Waege is erg dankbaar voor de award. "Ik ben ontzettend dankbaar voor alle kansen die Rotterdam schenkt. Iedere Rotterdammer mag fier zijn op wat de laatste decennia gepresteerd is in deze stad en vooral ook op dit prachtige orkest."
De Rotterdam Marketing Award wordt sinds 2001 jaarlijks uitgereikt aan mensen die een bijdrage leveren aan het imago van de stad. Vorig jaar ging de prijs naar Jan Willem Luyken, de directeur van het North Sea Jazz Festival. Eerder kreeg onder meer oud-burgemeester Ivo Opstelten de promotieprijs.