Normal_4675

DEN HAAG - Het Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis en Shell Nederland B.V. hebben vanochtend een bijzondere samenwerking bekrachtigd: de energiemaatschappij verbindt zich voor een bedrag van drie miljoen euro voor een periode van zes jaar als corporate sponsor aan het Mauritshuis.

Hiermee behaalt het Mauritshuis haar minimale fondsenwervingstarget en is ook de financiering rond voor de start van de geplande nieuwbouw en uitbreiding. In aanvulling hierop starten beide partijen een gezamenlijk researchproject naar het werk van Jan Steen.

Shell stelt hiervoor zowel onderzoekers als apparatuur beschikbaar. Met beide onderdelen van de samenwerking gaat de sponsoring verder dan een eenmalig financieel impuls, en ontstaat een partnerschap in innovatie en renovatie.

Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis: "In deze tijden van bezuiniging is het niet makkelijk om een groot project gefinancierd te krijgen. Daarom is het juist zo belangrijk dat er steun komt uit het bedrijfsleven, en dat partijen zoals Shell investeren in culturele instellingen. Dit is een prachtig voorbeeld van cultureel ondernemerschap, en ook een partnerschap waar beide partijen veel aan hebben."

De komende twee jaar werkt het Mauritshuis aan een grootscheepse uitbreiding en renovatie van het pand. Shell draagt een belangrijk deel bij aan dit project en wordt hiermee partner van het museum. Een samenwerking op logische basis; beide organisaties genieten internationale bekendheid om hun expertise en researchprogramma's.

Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is dan ook het onderzoek naar verfmonsters van de Schilderijen van het Mauritshuis door het Shell Technology Centre Amsterdam (STCA). Eerder deed Shell al jarenlange onderzoekservaring op met het Van Gogh Museum. Samen met de restauratoren van het Mauritshuis zet Shell deze opgedane expertise de komende jaren in voor verder onderzoek naar Hollandse genreschilders als Jan Steen. De inzichten die hier uit voortkomen worden gedeeld met specialisten, maar ook met het grote publiek.

Shell's CEO Peter Voser stelt: "Ons partnerschap met het Mauritshuis is niet alleen een financiële bijdrage, maar ook een inhoudelijke samenwerking. Met onze onderzoekstechnologie kan namelijk baanbrekend onderzoek naar schilders en schilderijen gedaan worden - hopelijk met verrassende resultaten."

Het is niet voor het eerst dat Shell en het Mauritshuis elkaar vinden. In 1990 en in 2007 sponsorde de energiemaatschappij een tentoonstelling rondom Hollandse meesters in de Gouden Eeuw. En afgelopen jaar steunde Shell een vernieuwend educatief project rondom de tentoonstelling Dalí ontmoet Vermeer: moderne meesters te gast. De komende jaren krijgt deze samenwerking een verdiepingslag.

Mauritshuis bouwt aan de toekomst
‘Mauritshuis bouwt aan de toekomst' is een ambitieus uitbreidingsproject, met als doel een museum te creëren dat voldoet aan de eisen en wensen van de 21ste eeuw. Een ondergrondse foyer gaat het museum verbinden met het tegenovergelegen pand, Plein 26. Het oppervlak verdubbelt, waardoor er meer ruimte komt voor kunst, exposities, educatie en evenementen.

De entree komt op het voorplein en geeft het Mauritshuis de uitstraling die past bij zijn internationale allure. Medio 2014 zijn de werkzaamheden gereed. In de tussentijd verhuist het Mauritshuis vanaf 28 april 2012 voor twee jaar naar het Gemeentemuseum Den Haag en gaat een deel van de vaste collectie op tournee naar Japan en de Verenigde Staten.

© Nationale Recreatiegids