
GRONINGEN (Novum) - Steeds meer VVV-kantoren in dorpen en kleine steden moeten hun deuren sluiten door bezuinigingen bij gemeenten en veranderd consumentengedrag. Dit jaar gingen 28 VVV's dicht. De toeristenkantoren worden vervangen door informatiepunten in winkels, musea en bibliotheken, meldt communicatiemanager van VVV Nederland Paul van Harten woensdag.
Het merendeel van VVV-franchisenemers bestaat uit niet-commerciële stichtingen, die vaak afhankelijk zijn van gemeentelijke subsidies. Voor stichtingen in kleine dorpen is het vaak te duur om in een groot kantoor op een A-locatie te huizen, zegt Van Harten. Daarnaast zoeken toeristen steeds meer informatie online.
Momenteel telt de ruim 125 jaar oude toeristenorganisatie ruim tweehonderd kantoren. Tussen 2008 en vorig jaar sloten per saldo zeven winkels hun deuren, in de eerste helft van dit jaar verviervoudigde dat aantal. Het aantal informatiepunten nam sinds 2008 toe tot 238. Daarnaast zijn er bijna vijftig digitale informatiezuilen geplaatst.
Opvallend is dat het aantal bezoekers van VVV-kantoren sinds 2008 juist is toegenomen. Van Harten is niet blij met het sluiten van kantoren, maar blijft realistisch. "In tijden dat subsidies afnemen moet je je afvragen waarom je een dure vestiging houdt, als je ook op een creatieve manier in de behoeften van toeristen kunt voorzien." Omdat ook het aantal bezoekers van de VVV-website sinds 2008 flink is gestegen, is digitalisering nu een belangrijke investering voor de toeristenorganisatie.