
AMSTERDAM - Nederlandse reizigers zijn zich in toenemende mate bewust van de gevolgen van toerisme op milieu en lokale samenleving. Daaraan passen zij de manier van reizen aan.
Dit komt tot uiting in de onderzoeken die tijdens de Vakantiebeurs in 2005 en 2011 door Andrew Morten werden ontwikkeld en uitgevoerd als onderdeel van een MBA studieopdracht. Andrew Morten is eigenaar van Travel Essence en gespecialiseerd in reizen naar en door Australië en Nieuw-Zeeland.
In 2011 werden de resultaten uit 2005 vergeleken met die van 2011 om vast te stellen of de mentaliteit van de reizigers blijvend is veranderd. De ondervraagden hebben een bovengemiddeld opleidingsniveau en inkomen.
In 2005 vonden 46 procent van de ondervraagden, dat toerisme positief is voor de lokale bevolking. In 2011 was dit percentage afgenomen tot 37 procent.
Het aandeel van de ondervraagden, dat van mening is, dat toerisme zowel voor- als nadelen met zich meebrengt steeg van 45 procent naar 54 procent. Deze bewustwording van de negatieve effecten van toerisme zorgt ervoor dat reizigers kiezen voor vakanties met minder nadelen voor het milieu.
Reisorganisaties en aanbieders van accommodatie en activiteiten die op de trend van dit zorgzame reizen inspelen ervaren de positieve gevolgen ervan. In 2005 was het 71 procent van de ondervraagden die milieubewuster beslisten en in 2011 is dit percentage gestegen naar 81 procent.
Toerisme kan echter een positief effect hebben op de lokale bevolking en het milieu als dat plaatsvindt in samenwerking met de plaatselijke bevolking.
© Nationale Recreatiegids