
LEIDSCHENDAM - Vanaf 2012 hanteert het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) een aangepaste Holland-marketingstrategie. Deze nieuwe focus is primair ingegeven door de bezuiniging op de rijksbijdrage die het NBTC ontvangt van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
De rijksbijdrage voor de Holland-promotie wordt de komende jaren gefaseerd gehalveerd. Met ingang van 2015 is er 8,3 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de promotie van Nederland als (zakelijk) toeristische bestemming. Dit heeft forse impact op de marketing en de organisatie.
Nieuwe Focus
De bestemming Nederland ondervindt grote en groeiende internationale concurrentie. Het is niet vanzelfsprekend dat ons land profiteert van de mondiale groei van het reisverkeer.
Jos Vranken, algemeen directeur: "Wij beperken het aantal activiteiten en vermarkten de bestemming ‘Holland' de komende jaren aan de hand van een beperkt aantal grote thema's. Deze thema's passen bij het merk ‘Holland', vormen een belangrijk reismotief en versterken de internationale positionering."
Ook in de communicatiemix staan veranderingen op stapel. "Wij verzwaren het aandeel online en social media, inspelend op snel veranderend consumentengedrag. De basis voor effectieve marketinginspanningen wordt gelegd door onderzoek en marktkennis vanuit het internationale netwerk", aldus Vranken.
Internationaal Netwerk
Het NBTC blijft in aangepaste omvang actief in Nederland en in de elf voor Nederland belangrijkste herkomstlanden en landen met een grote groeipotentie. Deze landen vertegenwoordigen zo'n 80 procent van het totale buitenlands bezoek aan Nederland. Momenteel wordt de mogelijkheid onderzocht voor een Holland-alliantie in Brazilië.
Reorganisatie
Als gevolg van de bezuiniging heeft het NBTC zo'n 40 procent van de (inter)nationale medewerkers gedwongen moeten ontslaan.
Samenwerking blijft essentieel
Verbinding blijft de sleutel tot succes. De organisatie verbindt verschillende sectoren en partijen op basis van (inter)nationale consumentenbehoeften en -vraag rond verschillende marketingprogramma's.
© Nationale Recreatiegids