Normal_4225

AMSTERDAM - Nederland fietst volop. In 2011 zijn er 1.171.000 nieuwe fietsen verkocht. Dat de economische crisis en het dalende consumentenvertrouwen van invloed is op de verkoop is onvermijdelijk. Toch zijn er maar 3,6 procent minder fietsen verkocht dan in 2010. De omzetdaling blijft bij deze afname beperkt tot 1,3 procent. Het koperspubliek was bereid meer geld uit te geven aan een nieuwe fiets. Kwaliteit en zekerheid spelen hierbij een belangrijke rol.

De gemiddelde aankoopbesteding bij de vakhandel voor een nieuwe fiets nam met 4,4 procent toe naar een gemiddelde besteding van 960,- euro. De stijgende lijn die de verkoop van E-bikes de afgelopen jaren heeft laten zien, zet ook in 2011 door. De E-Bike verkoop kent een volumegroei van 7 procent naar een verkoop van 178.000 elektrische trapondersteunde fietsen. Met 15 procent van de stuksverkopen wordt een omzetaandeel van 39 procent bereikt. De E-bikes zijn in omzet nagenoeg even groot zijn als het segment stadsfietsen.

Binnen de vakhandel is het omzetaandeel van E-bikes inmiddels de 40 procent-grens gepasseerd en daarmee voor dit kanaal het belangrijkste segment in de omzet. De fietsconsument krijgt steeds meer kennis over deze fietsen en hecht bij de aankoop aan advies, service en onderhoudsgaranties. De gemiddelde prijs die een consument in 2011 aan een E-bike uit heeft gegeven is 1.918,- euro.

In de overige segmenten zijn in 2011 minder fietsen verkocht. Qua aantallen neemt de stadfiets met 55 procent nog steeds het grootste marktaandeel voor haar rekening. In 2011 heeft 69 procent van de verkoop van nieuwe fietsen plaats gevonden bij de vakhandel. Een lichte daling van 2 procent ten opzichte van vorige jaar. Door de jaren heen is het aandeel van de vakhandel in de verkoop van nieuwe fietsen redelijk constant.

Hiermee bewijst deze handelsschakel een belangrijke partner te zijn van de consument bij de oriëntatie en uiteindelijke aanschaf van een nieuwe fiets. De branchevreemde kanalen hebben hun marktaandeel zien groeien met 2 procent. Zij profiteren van kopers die een goedkope, maar veelal hippe fiets zoeken voor kortere woon-werk en woon-school afstanden. De prijs staat in directe relatie tot trendgevoeligheid.

Klik hier voor meer informatie.

© Nationale Recreatiegids