
AMSTERDAM - Nederlanders hebben de afgelopen vrije dagen volop gebruikt voor het maken van vakantieplannen voor komende zomer. Tussen alle kerstvieringen en het uitpakken van de cadeaus door was de vakantie bij veel mensen het onderwerp van gesprek. Ook werd de afgelopen dagen internet volop ingezet voor het inwinnen van informatie voor een zomervakantie in 2012.
Bij D-reizen was de belangstelling voor vakanties de afgelopen dagen ook goed merkbaar. "Zowel op onze site, ons callcenter als in onze Vakantiewinkels was het een drukte van belang en was de vraag naar vakantie voor zomer 2012 groot. Het is een patroon dat vrijwel elk jaar terugkeert en de start van het nieuwe boekingsseizoen aangeeft. Reisorganisaties doen er alles aan om voor de kerst hun gidsen voor zomer 2012 klaar te hebben", aldus Steven van Nieuwenhuijzen, algemeen directeur.
"De kerstvakantie is traditiegetrouw voor velen dé tijd om vakantieplannen voor komende zomer te maken. Men is immers even ontsnapt aan de dagelijkse sleur, heeft eindelijk tijd voor zichzelf en het gezin en oriënteert zich op wat komen gaat in 2012. Daar hoort in veel gevallen ook het maken van vakantieplannen voor de zomer bij".
Veel reisorganisaties speelden afgelopen week handig in op de vrije dagen die Nederlanders voor de boeg hadden. Zowel op eigen sites, Facebook, Twitter als Hyves regende het berichten van organisaties die de Nederlandse vakantiegangers attendeerden op hun reisaanbod voor zomer 2012.
Geen terughoudendheid
Volgens Van Nieuwenhuijzen is er onder Nederlandse consumenten geen enkele terughoudendheid te zien als het gaat om het vastleggen van de vakantie voor komende zomer. "Het is duidelijk dat de consument zich de zomervakantie niet laat afnemen, ondanks sommige onzekerheden die iedereen wel kent in de huidige, onrustige economische situatie. Wel merken wij dat de consument bij het boeken van zijn vakantie behoefte heeft aan zekerheid. Maar ook aan vrijheid en flexibiliteit", stelt hij.
© Nationale Recreatiegids