
DEN HAAG - Vakantiegangers willen in toenemende mate op plaats van bestemming leven als de lokale bevolking. Authentieke beleving is dan ook een rde vakantietrends voor 2012. Het verblijven in een (particulier) vakantiehuis, in de nabijheid van een dorp bijvoorbeeld, bevestigt de trend om op vakantie te kiezen voor beleving.
Verhuurder van vakantiehuizen Topic Travel signaleert dat ondanks de recessie (comfortabele) vakantiehuizen erg populair zijn. Nederlanders zien vakantie steeds vaker als eerste levensbehoefte.
Op de vraag of de vakantieplannen veranderen in 2012 antwoordt 67 procent van de ondervraagden dat zij dit jaar net zo vaak op vakantie gaan als vorig jaar volgens onderzoek van het centraal bureau voor de statistiek. Het aantal vroegboekingen bevestigt dit.
Comfort & authentieke beleving
Onno Bodlaender, directeur van Topic Travel: "Vakantiehuizen zijn in trek. Het verblijven in een huis creëert een gevoel van authenticiteit. Contact met de plaatselijke bevolking, boodschappen op de markt, stokbroodje halen bij de plaatselijke boulangerie; het zijn allemaal ervaringen die bijdragen aan het gevoel te leven als een "local"."
Mensen willen dit gevoel combineren met comfort, minstens vergelijkbaar met dat van thuis. Zij ziet een duidelijke stijging in noodzakelijke criteria op het gebied van comfort.
Met de online tool ‘best match' is het ideale vakantiehuis snel te vinden door middel van noodzakelijke of wenselijke criteria. In de top tien van minimaal aanwezige comfortelementen staan (af)wasmachine, tv, magnetron, eindschoonmaak en meerdere badkamers. Bij de wenselijke criteria staat een privézwembad bovenaan.
Klik hier voor meer informatie
© Nationale Recreatiegids