
DEN HAAG - Scheveningen is de favoriet onder de Nederlandse badplaatsen. De badplaats heeft met 27 procent bijna twee keer zoveel aantrekkingskracht op bezoekers als de Zeeuwse kust (nummer twee van populaire badplaatsen met 14 procent). Doorslaggevend zijn een schoon strand, de sfeer, de diversiteit in activiteiten en de bereikbaarheid. Dit blijkt uit onderzoek van Blauw Research naar het imago van Scheveningen.
‘Een mooi strand, mooie boulevard en leuke attracties', ‘de gezelligheid', ‘goed bereikbaar en een fijn strand', ‘een dagje strand = een dagje uit'. Dit zijn slechts enkele redenen van de ondervraagden uit het onderzoek om voor Scheveningen te kiezen.
Het totaalpakket aan horeca en winkels (dit draagt bij aan het gevoel van gezelligheid en sfeer), de vele activiteiten en de bereikbaarheid maken het tot een aantrekkelijke badplaats. Hoofdreden bij een bezoek aan een badplaats is strandbezoek, gevolgd door een dagje winkelen, bezoek aan een restaurant of terras en theater/schouwburgbezoek.
De meest bekende evenementen en/of attracties in Scheveningen zijn Madurodam (70 procent), De Pier (69 procent), het AFAS Circustheater (40 procent) en SEA LIFE (36 procent). Slechts een enkeling geeft aan dat Scheveningen te druk is en niet fijn is om te zwemmen. Ook geven jongeren aan dat ze graag meer evenementen en sportmogelijkheden zien op Scheveningen.
Verantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research en heeft plaatsgevonden onder 1034 respondenten in de regio's Haaglanden, Zuid-Holland (zonder Haaglanden) en de rest van Nederland. In de vragenlijst werd onder meer gevraagd naar de bekendheid en het imago van Scheveningen.
De data zijn gewogen op leeftijd en geslacht en daarmee representatief per regio. Ook zijn de resultaten gewogen naar regio, zodat de totale resultaten representatief zijn voor Nederland. De respondenten zijn verdeeld in vier doelgroepen; jongeren, gezinnen, kosmopolieten, 50+'ers.
© Nationale Recreatiegids