
AMSTERDAM - Een 20 tal initiatieven ten behoeve van de toeristische promotie van de provincie Noord-Holland zijn door een vakjury beoordeeld. Vijf hiervan zijn gehonoreerd.
Amsterdam Toerisme & CongresBureau (ATCB) heeftin het kader van de uitvoering van de promotieopdracht voor Provincie Noord-Holland een speciaal budget van in totaal EUR 30,000 beschikbaar voor gesteld om promotie initiatieven vanuit de toeristische sector te stimuleren.
De jury is op 29 februari in Hotel Lion d'Or te Haarlem bijeengekomen ommeer dan 20 ingediende aanvragen van meer dan 90 ondernemers te beoordelen. De jury bestond uit vertegenwoordigers van de brancheorganisaties Recron, Hiswa, Koninklijke Horeca Nederland en de Regio VVV's. "Het beoordelen bleek een uitdaging te zijn", volgens de juryleden.
De vijf gehonoreerde initiatieven in vogelvlucht
- Het eerste gehonoreerde initiatief wil onder de noemer ‘Vlinders aan de Noord-Hollandse Kust' aandacht vestigen op de kwetsbare vlinders in het campinggebied van Kennemer Duincamping Geversduin.
- Het tweede initiatief ‘Ontdek de Noordrand' is een samenwerkingsverband dat de promotie van een nieuw toeristisch gebied ‘Noordrand Geestmerambacht' verzorgd.
- Met het derde initiatief ‘MyBeach Texel' wordt de strandbezoeker op Texel gestimuleerdhet strand schoon te houden.
- Met het vierde initiatief ‘Buitenplaatsenroute' worden de buitenhuizen en tuinen van dewelvarende stedelingen van de 17e eeuw opengesteld voor het publiek.
- Het vijfde initiatief ‘Belevingsroutes Wijdemeren koppelen aan QR-codes' wil cultuur, natuur, watersport, en historie zichtbaar maken voor de recreant en verbinden aan themaroutes. Hiertoe wordt een uniforme promotie uitstraling ontwikkelt en kunnen deelnemers aansluiten op dit systeem.