Normal_4963

ARNHEM - De toeristische werkgelegenheid op de Veluwe is de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 2,3 procent per jaar gegroeid. Dat is een half tot anderhalf procent meer dan in de rest van Gelderland en Nederland. Zakenreizigers gaven ruim 108 miljoen euro uit op de Veluwe, waarbij de gemiddelde besteding per zakenreiziger met 285 euro per persoon ruim boven het Gelders gemiddelde ligt.

Dit blijkt uit de cijfers van Provincie Gelderland, zoals deze week gepubliceerd in het rapport “Maak kennis metde vrijetijdseconomie in Gelderland”.  Ditrapport geeft aan dat precies de helft van de Gelderse slaapplaatsen zich op de Veluwe (88.000) bevindt, maar dat hier 60 procent van de toeristische vakanties en overnachtingen in Gelderland wordt doorgebracht.

Meer dan de helft van de mensen die hun vakantie op de Veluwe doorbrengt, komt uit de Randstad, die veelal overnachten op één van de ruim 75.000 slaapplaatsen op campings en bungalowparken. Op de Veluwe is ‘slechts’ 10 procent van de slaapplaatsen in hotels te vinden.

In de regio Arnhem-Nijmegen is dit het dubbele. Hotelgasten besteden meer per dag dan camping- of bungalowgasten, maar kampeerders en huurders van vakantiehuisjes hebben een gemiddeld langere verblijfsduur. Het gemiddeld bestedingsniveau op de Veluwe is met  24,30 euro per vakantieganger per dag vrijwel gelijk aan het Gelders gemiddelde.

Nieuwe vormen van informatievoorziening
Ombij te dragen aan het economisch belang van de sector heeft het Veluws Bureau voor Toerisme, vanaf haar oprichting in 2010, ingezet op nieuwe vormen van informatieverstrekking om de toerist te bereiken. Naast telefonische en persoonlijke informatieverstrekking via lokale VVV’s – goed voor ruim een half miljoen ‘contacten’ – en populaire media als de Recreatiekrant is een digitaal vrijetijdsportaal, www.develuwe.n l opgebouwd.

De webmonitor ‘urlpulse’ registreert inmiddels meer dan 1,6 miljoen informatieverstrekkingen via dit digitale regioloket en een zelfde aantal via de onderliggende lokale VVV-websites, waarmee develuwe.nl op dit moment één van de belangrijkste toeristische portalenvan Nederland is.

De focus van het VBT ligt voor komende jaren op uitbouw van deze digitale voorsprong. Gelijktiidig wordt een aantal traditionele VVV-winkels omgevormd. Daarnaast wordt gedacht aan mobiele VVV-teams, één centraal Veluws informatienummer en een videochat-kanaal.

Voordelen
Dezenieuwe samenwerkingvormen betekenen in de praktijk dat de VVV-openingstijden veelal verruimd kunnen worden en meer publiek bereiktwordt, waarbij afhankelijk van de locatie bekeken wordt of hiervoor eigen personeel ingezet moet worden.

De VBT-medewerkers gaan zich vooraltoeleggen op het verzamelen en verrijken van toeristische data en deze via nieuwe digitale media bij de klant brengen. Zo zal dit voorjaar de eerste driedimensionale Veluwefilm verschijnen en gaan social media een nog belangrijkere rol vervullen in de werving van nieuwe toeristen naar de Veluwe.

Om deze omschakeling succesvol te volbrengen is het van belang dat provincie en de Veluwse gemeenten het economisch belang van de toeristische sector op de Veluwe blijven onderkennen en stimuleren. Het Veluws Bureau voor Toerisme stelt dat dit van cruciaal belang is om de huidige Nr. 1 positie als sterkste streekmerk van Nederland (Bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy*) te behouden.

© Nationale Recreatiegids