Normal_gooi-en-vechtstreek

Het DNA-profiel van Gooi en Vechtstreek is vergelijkbaar met dat van Central Park in New York: dichtbij stedelijke voorzieningen, maar zonder de drukte.

De nadruk ligt op wonen, vrije tijd, zorg én hoogwaardige dienstverlening voor de bewoners. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek naar de identiteit van de regio Gooi en Vechtstreek.

Hoe onderscheidt de regio Gooi en Vechtstreek zich van de rest van Nederland? Wat is de identiteit van het gebied? Op maandag 31 maart heeft de Identity Matching Academy het identiteitsprofiel voor de regio Gooi en Vechtstreek gepresenteerd aan o.a. gedeputeerde Elvira Sweet van de provincie Noord-Holland en bestuurders uit de regio.

Gedeputeerde Elvira Sweet: “De gebiedsgerichte samenwerking moet leiden tot een zogenaamd ‘regionaal beeldverhaal’; dit inspirerende verhaal geeft richting aan het behoud van de ruimtelijke kwaliteiten van het gebied en vormt een wenkend perspectief  voor regionale ontwikkelingen. Wat past wel of niet bij de regio?  Regionale beeldverhalen maken de bijzondere kwaliteiten en culturele waarden van een regio zichtbaar en smeden deze samen tot één geheel. De herkenbaarheid van de regio wordt versterkt en daarmee ook de  concurrentiepositie. “

Waterrijk stadspark
Uit het onderzoek: “Regio Gooi en Vechtstreek is een gebied met een rijk verleden én een rijk heden. Die rijkdom dankt het primair aan de ligging nabij succesvolle steden en haar inwoners die ruimte zochten om te ondernemen en/of te ontspannen. Het gebied is aantrekkelijk voor vestiging. Dichtbij de voorzieningen, maar dan zonder de drukte. In het onderzoek wordt de vergelijking gemaakt met Central Park in New York: als de vier steden (Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere) als één grote stad met onderscheidende wijken gezien zouden worden (net als New York met haar bijzondere stadsdelen), dan vormt de regio Gooi en Vechtstreek een daarbinnen gelegen waterrijk stadspark (net als het Central Park op Manhattan). De belangrijkste  activiteit is niet primair werkgerelateerd, maar gericht op wonen. En op alle daarbij behorende services: zorg, vrije tijd, retail en overige dienstverlening.”

Identity Matching
Inwoners, ondernemers, bezoekers en deskundigen hebben de afgelopen maanden samen gewerkt aan het creëren van het unieke DNA-profiel van Gooi en Vechtstreek via werksessies met de methode ‘Identity Matching’.

Het traject gaat verder op basis van het DNA-profiel van Gooi en Vechtstreek, want voor wie is dit dan van toegevoegde waarde? En hoe kan de regio nog beter haar sterke punten benutten?
In fase 2 wordt in overleg met de ondernemers uit de regio de economische potentie van de regio in kaart gebracht op het gebied van de speerpuntsectoren Media, Zorg en Toerisme & Recreatie.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de provincie Noord-Holland in samenwerking met de gemeenten en de Regio Gooi en Vechtstreek.

© Nationale Recreatiegids