
DEN HAAG (Novum) - De cultuursector wordt de dupe als de Tweede Kamer instemt met een voorstel dat op naam gestelde reclame van loterijen verbiedt. Dat stellen vijf directeuren uit de cultuursector dinsdag in een brief in de Volkskrant.
Het plan is bedoeld om misleidende reclame te voorkomen, maar zal volgens de directeuren 'desastreus uitwerken' voor de door bezuinigingen getroffen kunstsector. De maatregel heeft 'enorme gevolgen' voor de omzet van goededoelenloterijen als de BankGiro Loterij. Zij verkopen hun loten via post of telefoon, en niet in de winkels.
De bijdragen vanuit de goededoelenloterijen zijn 'onmisbaar', zeker nu er fors wordt bezuinigd. Zo keerde de BankGiro Loterij in 2010 zestig miljoen euro uit, aldus de directeuren, onder wie Wim Pijbes van het Rijksmuseum in Amsterdam. Misleidende reclame wordt met het amendement niet voorkomen, zeggen ze, omdat ook ongeadresseerde post misleidend kan zijn.
De brief is naast Pijbes ondertekend door Adriana Esmeijer van het Prins Bernhard Cultuurfonds, Emilie Gordenken van het Mauritshuis, Axel Rüger van het Van Gogh Museum en Evert van Straaten van het Kröller-Müller Museum.
De Tweede Kamer stemt later dinsdag over het voorstel.