Normal_13739681290098_1

(Novum) - Het zomerse weer van de afgelopen weken heeft geleid tot een flinke stijging in de verkoop van zonnebrandartikelen. Veel supermarkten en drogisterijen zien de crèmes, sprays en aftersun de laatste twee weken de schappen uit vliegen. Zo verwacht Albert Heijn deze week vier keer zo veel zonnebrandproducten te verkopen als gemiddeld.

De voorziene verkoop ligt daarmee tweemaal zo hoog als vorige week, meldt een zegsvrouw van de supermarktketen. Exacte verkoopcijfers van de laatste weken kan de Zaanse grootgrutter niet noemen. In plaats daarvan gaat Albert Heijn uit van de hoeveelheid producten die op basis van de verkoopverwachting vanuit distributiecentra naar winkels worden verscheept.

Ook drogisterijketen DA spreekt van een flinke stijging. Zo ligt de verkoop van zonnebrandproducten in de laatste week dertig procent hoger dan het gemiddelde van de zeven weken daarvoor. Supermarkt Jumbo en AS Watson, eigenaar van onder meer Kruidvat en Trekpleister, zagen de afzet eveneens groeien als gevolg van het mooie weer.

"Als de zon begint te schijnen, stijgt de verkoop vaak tot vijf keer zo hoog", aldus een zegsvrouw van AS Watson. Vooral producten met een hoge beschermingsfactor zijn in trek, terwijl ook de zelfbruinende Intense Bronzing-lijn in opkomst is.

"Wij zien een trend in bewustwording", aldus de woordvoerder van de holding voor drogisterijen. "Er is veel vraag naar producten met factor dertig of vijftig. Ook gaan steeds meer mensen voor het gebruiksgemak van sprays, in plaats van crèmes en kiezen ze voor een product waarbij een keer smeren voldoende is."