Een nieuwe digitale vorm van het registreren van luistergedrag van consumenten wordt geïntroduceerd op 1 januari 2023, heeft het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) bekendgemaakt. De nieuwe methode maakt gebruik van een app die registreert welke radiozender aan staat, waardoor deelnemers aan het onderzoek niet meer zelf een luisterdagboek hoeven in te vullen.
Op het moment wordt al getest door een groep Nederlanders met de MediaCell+ app, waarbij blijkt dat de gemiddelde luistertijd per sessie lager is dan bij de dagboekmethode. Dit komt volgens betrokken onderzoekers onder meer doordat er bij het invullen van het dagboek een beroep wordt gedaan op het geheugen, dat beïnvloedbaar is door onder andere marketing. Verder worden minuten in plaats van kwartieren gemeten en gerapporteerd.
Patricia Sonius, directeur Onderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), zegt over die verschillen: "Het algemene beeld is dat er meer dynamiek in de luistercijfers zit. Er worden binnen de nieuwe methode meer en kortere luistersessies gemeten dan bij de dagboekmethode. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat radioluistergedrag niet altijd even bewust is. Bovendien kom je onderweg ook in aanraking met radio in bijvoorbeeld winkels of kantoorpanden. Het weekbereik van zenders ligt daarom in het nieuwe onderzoek hoger."
Door: ANP