
In tien jaar tijd is het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel gestegen met meer dan 18 procent. Dit onderzocht kenniscentrum VeiligheidNL. Bij de helft van deze incidenten waren fietsers betrokken. Verkeersongevallen waren daarnaast te wijden aan het rijgedrag van de fietser zelf. Dit meldt Stadszaken.
55-plussers
Volgens VeiligheidNL is het aantal slachtoffers in de afgelopen tien jaar met een derde toegenomen. Verspreid over 2021 kwamen er 110.000 slachtoffers op de Spoedeisende Hulp waarvan meer dan de helft met ernstig letsel. Naast vele fietsers zijn een groot deel van deze slachtoffers, zo’n 44 procent, ouder dan 55 jaar.
Helmplicht
Het totale aantal fietsongelukken steeg me 29 procent. De oorzaken waren grotendeels rem- en stuurfouten van de fietsers zelf. Eigen gedrag bleek de grootste oorzaak, gevolgd door slecht wegdek. De onderzoekinstantie benadrukt daarom het dragen van fietshelmen. Dit zou de kans op letselschade verlagen. Verkeerseducatie en valpreventie zouden parallel ontwikkeld kunnen worden naast de helmplicht.
E-bikes
Een recentere ontwikkeling is het aantal ongevallen gelinkt aan elektrische fietsen. Terwijl het aandeel in 2016 4 procent was, laten de meest recente cijfers over 2021 zien dat tegenwoordig 22 procent van de ongevallen gekoppeld kon worden aan elektrische fietsen. De oorzaak volg logisch; elektrische fietsen gaan een stuk sneller en leiden eerder tot zware ongelukken.
Door: Nationale Recreatiegids